BİLGE ZEMİN A.Ş, problem türleri veya kazık türü ne olursa olsun müşterilerine Kazık Süreklilik Testi- PIT
hizmeti sunmaktadır. Bunun yanı sıra GÜNTAŞ ZEMİN A.Ş,, inşaası tamamlanmış kazıklarda bağımsız
kuruluş testinin gerekli olduğu yerlerde yasal olarak yetkili test ve komisyon şirketi olarak siz
müşterilerimize hizmet vermektedir. GÜNTAŞ ZEMİN A.Ş, ‘NİN sunmuş olduğu kazık süreklilik
testine birçok sebepten dolayı derin temel inşaalarında ihtiyacınız olacaktır. Yerinde dökülmüş
kazıkların bir çoğu aşağıda belirtildiği üzere çeşitli sebeplerden hata verebilir:
· Hatalı kazık boşluğu pervazı
· Yabancı madde girişi
· Beton harcının toprak partikülleriyle kazık tabanında karışmasından uygunsuz taban
formasyonu
· Beton dökümünde süreksizlik yaşanması
· Yüksek taban suyu seviyesinden dolayı betonun sızması
· Uygunsuz inşa metodu
· Betonun kalite kontrolünün zayıf yapılması
Kazıklar için yapılacak olan kalite testi ve doğru rapor elde etme çok
önemlidir. Prekast beton kazıklar taşınırken kırık ve çatlaklar
oluşabilmektedir; ayrıca bu prekast beton kazıkların hata
vermesine de yol açabilir. Bu yüzden kazıkların doğru şekilde
yerleştirildiğini, dayanıklılıklarını ve güçlerini teminat altına
almak için, Temeltek kazıkların başlıkları
tamamlanmadan, kazık süreklilik testi hizmetiyle sizi
desteklemektedir.
Peki Kazık Süreklilik Testi (PIT) tam olarak
nedir? Kazık Süreklilik Testi, küçük bir el
çekiciyle uygulanan az gerilimli ve
tahribatsız bir süreklilik testidir. Bu
düşük gerilimli kazık testi aşağıda
gösterildiği üzere her beton türüne
uygulanabilir;
· Ön gerilimli beton kazıklar
· Sondaj yöntemiyle yapılan kazıklar
· Burgu yöntemiyle elde edilen kazıklar (CFA-
Continuous Flight Auger)
· Boru içine beton dökümüyle elde edilen kazıklar
El çekicinin yapmış olduğu darbe sonucunda akselerasyon
ve gerilim dalgaları oluşur ve bu Kazık Süreklilik Testinin (PIT)
girdisidir. Gerilim dalgasının yayılması ve refleksiyon teorisine
bağlı olarak dalgalar direnç değişikliği ile karşılaşırlarsa, üniform bir
çubuk içinde bir gerilim dalgası (kompresyon/gerilim) yansıması
oluşur. Yapısal olarak betondan elde edilmiş olan ses boşlukları etki ve
taban yansıması arasında sadece küçük salınım varyasyonlarıyla kazık
boşluğunun tabanından yansıma almalıdır. Ses boşlukları ayrıca çıkıntılar (daha
yumuşak topraklar), burgu titreşimi veya fazla grout basıncının kazık boşluğunun
genişlemesine sebebiyet vermesinden kaynaklanan negatif ivme yansımaları ile de
gösterilebilir.
Taban yansıması gözlenebildiğinde şaftın sürekliliği genellikle kabul edilebilir nitelikte olur;
fakat şaft materyeli yüksek dirence sahip olduğunda veya çapıyla mukayese edildiğinde
uzunluğunun görecili olarak büyük olduğunda veya şaft kesitsel olarak çok sayıda değişkene
sahipse şaftın uzunluğunun veya şaftın tamamının sürekliliğinin sonuçlarını elde etmek zordur.
Test şaftları aşağıdaki kategorilerden biri ile ele alınabilir;
AA: Ses şaftı bütünlüğü belirtilmiştir.; Kabul edilebilir doğrulturda rapor edilmiş uzunluk ve dalga hızı ile ilişkili
olarak açık bir taban yansıması olarak tanımlanabilir.
BB: Büyük derecede kusura rastlanmamıştır; kayıtlar, ne kazık ölçüsünün beklenmeyen belirli
redüksiyonundan veya mataryel kalitesinden yansıma , ne de açık bir taban yansıması gösterir. Bu
durumda, ana bir kusura rastlanmadığı gözlenir.
ABx: x’e (m) kadar ana bir kusura rastlanmamıştır; Süreklilik testininin (PIT) sınırlılıklarına bağlı
olarak, tam uzunluğun ölçüsünü elde etmek mümkün değildir. Geniş bir çıkıntı ya da yüksek
zemin mukavameti şaftın bu kategoriye girmesine sebeb olur.
PFx: Yaklaşık x (m) derinliğimnde muhtemel bir kusur belirtisi; planlanmayan ölçü
redüksiyonu veya mataryel kalitesine bağlı olarak en az bir yansımanın gerçekleşmesi,
taban yansıması nettir.
PDx: Yaklaşık x(m) derinliğinde muhtemel bir kusur belirtisi; ölçüde veya
materyelde bir ana redüksiyon PIT kayıtlarında güçlü bir yansımaya sebebiyet
vermektedir ve taban yansımasının lokasyonu belirlenememektedir.
IR: Sonuçsuz kayıt; aşağıdaki sebeplere bağlı olarak PIT datası
okunamamaktadır;
<zayıf kazık veya şaft tepesi kalitesi (beton kürü süresinin çok kısa
olması)
<Taban sinyal tanımlamasına engel olan derz ya da kasyon çapı
değişiklikleri.
Kazık Süreklilik Testinin Sınırlılıkları
PIT test metodu, şaft ana kusurlarının şaft süreklilik
değerlendirmeleriyle veya materyel kalitesinin
değişkenleriyle sınırlıdır. Kusurların lokasyonu
dalga hızı bilgisinin uygulanabilirliği kadar
doğrudur. PIT testleri temel kalitesini
kontrol etmede kullanılacak tek yöntem
olmamalıdır. Grout veya beton hacmi
gibi saha gözlemleri ve standard
geoteknik delgilerin analizlerinin de
temellerin kalite kontrol sürecine dahil
edilmesi gerekir.
Avantajları
· Kusurlar erken safhalarda belirlenip tamir
edici önlemler alınabilir
· Testler ulaşılabilir herhangi bir kazık üstünde
uygulanabilir.
· Bu metod hem hızlı hem de ekonomiktir.
· Tek bir günde geniş sayıda kazık test edilebilmektedir. (
Kazık başlığına ulaşılabilirliğe bağlı olarak ve yeterli sayıda kazık
başının hazırlanmasına bağlı olarak bir günde 200 kazık test
edilebilmektedir.